Art.1
Art.2
Izba posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989r. o Izbach Gospodarczych ( t.j. Dz.U.z 2009r, Nr 84, poz. 710 z późniejszymi zmianami ), ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55 poz. 235, z późn. zm.) oraz w oparciu o postanowienia niniejszego Statutu.
Art. 3
1. Terenem działania Izby są województwa polski wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem województwa podkarpackiego na terenie którego siedzibę posiada Izba.
2. Izba używa pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
ROZDZIAŁ II
Zadania Izby i formy ich realizacji
Art.4
Podstawowymi zadaniami Izby są :
Art.5
1. Izba realizuje swoje zadania głównie poprzez :
1) Występowanie pod adresem właściwych organów fiskalnych i kontrolnych z propozycjami i wnioskami we wszystkich sprawach związanych z funkcjonowaniem gospodarki i prowadzeniem działalności gospodarczej.
2) Wyrażanie opinii o projektach rozwiązań prawno- gospodarczych oraz uczestniczenie, na zaproszenie właściwych organów w ich opracowywaniu.
3) Wdrażanie i promowanie lokalnej polityki gospodarczej.
4) Delegowanie swoich przedstawicieli do udziału w pracach tych ciał opiniodawczo – doradczych, których działalność dotyczy spraw gospodarczych.
5) Współdziałanie – w sprawach gospodarczych z terenowymi organami władzy i administracji państwowej w województwie
6) Współdziałanie – w tychże sprawach – z innymi podmiotami kreującymi lokalną politykę gospodarczą.
7) Współorganizowanie banków informacji, giełd i innych przedsięwzięć służących rozwojowi przedsiębiorczości i inicjatywności gospodarczej.
8) Informowanie swoich członków o problemach rozwoju społeczno- gospodarczego miasta.
9) Zapewnianie mikro, małym średnim przedsiębiorcom, osobom fizycznym zamierzającym rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej a także podmiotom ekonomii społecznej aktualnej informacji oraz doradztwa ekonomicznego, prawnego i organizacyjnego.
10) Współorganizowanie przepływu i wykorzystania informacji naukowo – technicznej.
11) Inicjowanie i współorganizowanie szkoleń kadry menedżerskiej.
12) Aktywne popieranie działań na rzecz zharmonizowania systemu kształcenia z potrzebami gospodarki miast i gmin.
13) Aktywne popieranie rozwoju współpracy gospodarczej z zagranicą.
14) Stworzenie warunków dla rozstrzygania spraw spornych wynikających miedzy członkami Izby w związku z działalnością gospodarczą.
15) Organizowanie i prowadzenie tzw. Inkubatorów Przedsiębiorczości.
16) Organizowanie sympozjów i sesji naukowych na tematy związane z rozwojem
gospodarczym regionu i Kraju, oraz gospodarczą polityką wolnorynkową, marketingiem i postępem technicznym.
17) Prowadzenie działalności gospodarczej
18) Prowadzenie Arbitrażu Gospodarczego spraw związanych z działalnością gospodarczą przedsiębiorców.
2. Izba może tworzyć Podmioty Gospodarcze do realizacji celów statutowych RIG, w tym Fundusze Pożyczkowe udzielające pożyczek przedsiębiorcom a także osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej i Fundusze Poręczeń Kredytowych, Fundacje lub Spółki Prawa Handlowego.
Art.6
Przedmiot działalności gospodarczej Izby to:
1) Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców,
2) Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
3) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
4) Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
5) Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
6) Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
7) Reklama
8) Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
9) Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
10) Pozostałe formy udzielania kredytów
Art.7
Izba w podejmowanych działaniach jest samodzielna w ramach obowiązującego porządku prawnego.
Art.8
Izba może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji i stowarzyszeń o podobnym profilu działalności.
ROZDZIAŁ III
Prawa i obowiązki Członków Izby zwyczajnych i honorowych
Art.9
1. Członkiem Izby może być każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terenie działania Izby .
2. Członkowie Izby nie będący osobami fizycznymi reprezentowani są w Izbie przez swoich przedstawicieli.
3. Członkowie Izby mogą łączyć się w klastry branżowe na podstawie umowy konsorcjum/porozumienia konsorcjum.
Art.10
1. Nabycie członkostwa Izby następuje na mocy uchwały Zarządu Izby, podjętej w oparciu o złożoną deklarację członkowską.
2. W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków zainteresowany podmiot posiada prawo odwołania się od negatywnej decyzji Zarządu do Walnego Zgromadzenia w terminie do 30 dni od daty otrzymania decyzji.
3. Postanowienia ust.1 nie maja zastosowania do członków założycieli.
4. Członkostwo w Izbie ustaje wskutek: :
1) – pisemnego wypowiedzenia członkostwa dokonanego przez Członka Izby za trzymiesięcznym wypowiedzeniem, ze skutkiem na koniec miesiąca.
2) wykreślenia członka wskutek zaprzestania przez członka prowadzenia działalności gospodarczej (wykreślenie z właściwych rejestrów ) – z dniem powzięcia przez Izbę wiadomości o tym fakcie lub niepłacenia składek członkowskich przez okres co najmniej 6 miesięcy
3) wykluczenia członka :
a) z powodu nieprzestrzegania przez członka Izby postanowień statutu, w tym naruszenia obowiązków członka Izby określonych w statucie , nieprzestrzegania regulaminów i uchwał organów Izby,
b) gdy dalsze jego członkostwo nie da się pogodzić z celami Izby albo gdy godzi w jej dobre imię,
c) gdy członek Izby prowadzi działalność sprzeczną z zasadami etyki lub dobrymi obyczajami kupieckimi.
5. Wykreślenie członka z powodów, o których mowa w ust 4 pkt 2 następuje na podstawie uchwały Zarządu Izby.
6. Wykluczenie członka z powodów, o których mowa w ust 4 pkt 3 następuje na podstawie uchwały Zarządu Izby. Od decyzji Zarządu Izby w sprawie wykluczenia przysługuje członkowi odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 30 dni od daty otrzymania uchwały Zarządu Izby. Odwołanie rozpatruje Walne Zgromadzenie na swoim najbliższym posiedzeniu.
Art.11
Członkom Izby przysługuje :
Art.12
Członkowie Izby zobowiązani są do :
Organy Izby
Art.13
1.Organami Izby są :
1) Walne Zgromadzenie Członków Izby.
2) Zarząd Izby
3) Komisja Rewizyjna
2. Kadencja organów Izby, z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia trwa 3 lata.
3. Mandaty członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej wygasają z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia kończącego kadencję.
4. Rezygnacja z pełnienia funkcji Prezesa RIG złożona na piśmie w czasie trwania kadencji nie wymaga zgody Walnego Zgromadzenia.
1. Zarząd wyznacza z własnego grona P.O. Prezesa RIG.
2. Wybór nowego Prezesa odbyć się winien przez Zgromadzenie Członków Izby w okresie nie dłuższym niż 6 m-cy.
5. W skład organów Izby mogą wchodzić osoby fizyczne – Członkowie Izby a także osoby fizyczne będące przedstawicielami Członków Izby nie będących osobami fizycznymi.
6. Wszystkich członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej obowiązuje zasada zachowania bezstronności i poufności w stosunku do wszelkich dokumentów i informacji związanych z działalnością Izby (konieczność podpisania deklaracji bezstronności i poufności).
7. Wygaśnięcie mandatu członka organów Izby następuje na skutek :
a) Złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji;
b) Śmierci;
c) ustania członkostwa w Izbie członka będącego osobą fizyczna,
d) Ustania członkostwa w Izbie członka nie będącego osobą fizyczną, którego przedstawicielem był członek danego organu;
e) Odwołania przedstawiciela przez członka nie będącego osobą fizyczną – z chwilą dojścia tego odwołania do wiadomości Izby,
f) odwołania członka organu w czasie kadencji przez właściwy organ .
8. Stwierdzenie wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej lub Zarządu Izby następuje w formie uchwały tego organu.
Art.14
1) Uchwalenie Statutu Izby i regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia Członków
2) Uchwalenie założeń programowych działalności Izby.
3) Wybór Prezesa i pozostałych Członków Zarządu RIG.
4) Wybieranie i odwoływanie organów Izby .
5) Rozpatrywanie sprawozdań z działalności pozostałych organów Izby i udzielanie absolutorium Zarządowi.
6) Uchwalanie wysokości składek członkowskich.
7) Ustalenie kwoty, do której Zarząd Izby może samodzielnie zaciągać zobowiązania finansowe w imieniu Izby jeżeli, zobowiązania Izby przekraczają wartość sum bilansowych; nie dotyczy to środków pochodzących z projektów UE.
8) Podejmowanie uchwał w innych istotnych sprawach wniesionych pod obrady Walnego Zgromadzenia.
9) Nadawanie tytułu Honorowego Prezesa Izby.
10) Nadawanie tytułu Honorowego Członka Zarządu Izby.
1) Na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Izby.
2) Na mocy uchwały Zarządu Izby podjętej z ważnych względów.
Art.15
1) Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia.
2) Reprezentowanie Izby na zewnątrz.
3) Podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach związanych z działalnością Izby, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia. Szczegóły pracy określa Regulamin Pracy Zarządu.
4) Zarząd RIG ma prawo do powoływania /odwoływania Pełnomocnika RIG do realizacji i nadzoru zadań gospodarczych, z zakresu pośrednictwa finansowego i poręczeń kredytowych , o których mówi art. 4 ust. 7 statutu. Zarząd ustala szczegółowe kompetencje i zadania Pełnomocnika oraz sposób rozliczania jego działalności.
5) Zatwierdzenie Budżetu Biura Izby.
6) Powoływanie i odwoływanie Dyrektora Biura Izby.
7) Ustalanie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Izby.
8) Ustanowienie prokury i powoływanie i odwoływanie prokurenta.
9) Zaciąganie zobowiązań na rzecz Funduszu Pożyczkowego Izby do wysokości pozyskiwanego wsparcia finansowego środkami UE i budżetu zgodnie z obowiązującymi warunkami umowy.
10) Członkowie Zarządu mają prawo wglądu do ksiąg handlowych.
- dwaj członkowie Zarządu w tym Prezes lub V-ce Prezes albo
- Prezes lub V-ce Prezes z prokurentem.
Art.16
1) Przeprowadzenie – co najmniej raz w roku – kontroli całokształtu działalności Izby, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo – gospodarczej.
2) Występowanie do Zarządu Izby z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
3) Wnioskowanie – w uzasadnionych przypadkach – do Walnego Zgromadzenia o uchylenie uchwały lub postanowienia Zarządu.
Art.17
1. Organizacyjno – merytoryczną i techniczno –biurową obsługę organów Izby wykonuje Biuro Izby, złożone z pracowników etatowych.
2. Biurem Izby kieruje Dyrektor.
3. Liczbę pracowników Biura ustala Dyrektor Biura po zasięgnięciu opinii Zarządu Izby. Zarząd powołuje Dyrektora Biura. W przypadku zmiany Prezesa lub więcej niż 50% Zarządu, dyrektor Biura przez okres 2-ch lat podlega ochronie bez możliwości wypowiedzenia warunków umowy, chyba że dyscyplinarnie w przypadku naruszenia KP.
4. Dyrektor Biura Izby jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy.
5. Dyrektor Biura Izby uczestniczyć może, z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.
6. Do obowiązków Dyrektora Biura Izby należy ponadto.:
a) Opracowywanie planu budżetu działalności Izby ;
b) Opracowywanie i prowadzenie działalności gospodarczej Izby;
c) Nadzór nad opracowywaniem projektów gospodarczych realizowanych przez Izbę;
d) Dyrektor Biura jako Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością nadzoruje przestrzeganie i stosowanie procedur Systemu Zarządzania Jakością
7. Szczegółowy zakres obowiązków i kompetencji Dyrektora Biura Izby określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
8. Dyrektor Biura Izby ponosi odpowiedzialność za swoje decyzje, które będą niezgodne z obowiązującym prawem – na zasadach określonych w ogólnie obowiązujących przepisach prawa.
Art.18
1) dochowuje należytej staranności aby księgowo-finansowa działalność Izby prowadzona była zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2) współdziała w opracowywaniu inżynierii zarządzania Izbą.
3) współzarządza finansami projektów realizowanych przez RIG.
4) współpracuje z Dyrektorem Biura Izby i Prezesem Zarządu w zakresie finansowe działalności Izby.
5) współpracuje z audytorami w okresie kontroli działalności finansowej Izby.
6) ponosi odpowiedzialność za swoje decyzje, które będą niezgodne z obowiązującym prawem – na zasadach określonych w ogólnie obowiązujących przepisach prawa.
ROZDZIAŁ V
Honorowi Członkowie Izby
Art.19
a) Honorowy Prezes Izby
b) Honorowy Członek Zarządu Izby
a) prawo wypowiadania się w sprawach istotnych dla Izby,
b) prawo przewodniczenia gremiom powoływanym przez organy Izby,
c) czynne prawo udziału w pracach Walnego Zgromadzenia oraz we wszystkich uroczystościach i spotkaniach Izby,
d) zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków Izby tylko w przypadku, gdy posiada wiedzę, że Statut Izby jest łamany a organ zarządzający Izby tj. Zarząd, nie podejmuje działań naprawczych mimo pisemnego powiadomienia o nieprawidłowościach.
6. Honorowym Członkom Zarządu Izby przysługuje:
a) prawo wypowiadania się w sprawach istotnych dla Izby,
b) czynne prawo udziału w pracach Walnego Zgromadzenia oraz we wszystkich uroczystościach i spotkaniach Izby.
ROZDZIAŁ VI
Majątek Izby
Art.20
2. Majątek Izby powstaje :
1) ze składek członkowskich,
2) z darowizn, spadków i zapisów,
3) z dochodów własnego majątku,
4) z dochodów własnej działalności gospodarczej,
5) z realizacji programów rządowych,
6) z dotacji Unii Europejskiej,
7) składki wpłacane przez członków klastrów z tytułu przynależności do klastrów.
Art. 21
ROZDZIAŁ VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Izby
Art.22
Zmiany Statutu Izby dokonać może Walne Zgromadzenie w drodze uchwały podjętej większością 90 % głosów członków Izby obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
Art.23
Niniejszy Statut został przyjęty Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków
Regionalnej Izby Gospodarczej nr 10/06/2016 z dnia 10.06.2016r.
"Rozwijamy skrzydła biznesu"
Inwestujemy w rozwój województwa podkarpackiego
Copyright © 2013 | Regionalna Izba Gospodarcza w Stalowej Woli.
Realizacja: PROPAGANDA